Samozřejmě, že mluvím sama se sebou. Občas potřebuju radu experta.

...........................................................................................

Kdo volí komunisty?

15. října 2014 v 17:29 | Adina |  Cizí velký svět
Máme po dalších volbách. A jak už se po několik let stává, KSČM (Komunistická strana Čech a Moravy) obsadila opět jednu z předních příček - přesněji napsáno 3. místo v počtu zastupitelů (2510) a 5. místo s počtem hlasů 7 730 503 (zdroj novinky.cz).
Nerada se zabývám politikou, ale tohle je něco, co mi dlouho vrtá hlavou.

Jen abych dostala do obrazu i naprosto neinformované čtenáře (pro informované čtenáře - bude to velmi zjednodušená verze, na historické podrobnosti není čas ani prostor). V roce 1948 se v Československu dostala k moci komunistická strana. A pak už to šlo všechno ráz na ráz - přechod k totalitní vládě, zrušení soukromého vlastnictví, politické procesy s nevinnými lidmi, "osvobození" "spojeneckou" sovětskou armádou v roce 1968, uzavření hranic, cenzura, nesvoboda, pomeranče jen na Vánoce a spousta dalších výborných komunistických vychytávek, které v dnešní době známe jen z učebnic dějepisu a zpráv ze Severní Koreje. Konec našeho malého komunistického "ráje" přinesla sametová revoluce v roce 1989, kdy se naše zěmě vrátila k principům demokracie.

Proč už tehdy nebyla komunistická strana zrušena je mi záhadou. Po 2. světové válce byla v Německu NSDAP (nacistická strana ke které patřil Hitler) také zrušena a její symbol - hákový kříž zakázán. Zdá se vám toto srovnání přehnané? Mně tedy ani trochu - a myslím, že například vězni z uranových dolů či oběti politických procesů (nejznámnější např. Milada Horáková) by souhlasili (ale bohužel jsou mrtví).

Nyní tahle strana zažívá velký návrat a v každých volbách je o něco silnější (alespoň mně se zdá). Když jsem byla mladší a bez volebního práva, měla jsem naivní představu, že tuhle "zločineckou organizaci" volí jenom starší občané, kteří nic jiného než komunismus nepoznali, pocházeli z tzv. dělnické třídy a komunismus jim nevadil, protože neměli ambice např. jít na vysokou nebo jet za hranice (někam jinam než do Jugoslávie nebo Moskvy). Myslela jsem, že za pár let tahle generace odebere do věčných lovišť a KSČM ztratí voliče a nejlépe se nakonec ztratí i samotná KSČM. Nestalo se tak.

Pročítala jsem kandidátku co komunisti sestavili pro volby do našeho městského zastupitelstva. I když věkový průměr kandidátů byl kolem těch 60 let, překvapilo mě, že jsem zde našla i lidi v mém věku (což znamená +- 20) - jeden z nich se dokonce do zastupitelstva dostal. Nechápu to. Copak tihle neměli dějepis? Nebo věří v hodný socialismus, kdy všichni budeme mít všechno, ale ve skutečnosti nikdo nic? Proč se domnívají, že se nestane přesně to, co v roce 1948? Hledají jistotu tam, kde už byla jednou ztracena?

Když tihle mladí lidé jsou ochotni upsat se této straně, tak se vsadím, že se najde ještě víc mladých lidí, kteří ji volí. To mi hlava nebere.
Před minulými volbami do sněmovny jsem náhodou šla po náměstí našeho krajského města, kde zrovna probíhala komunistická kampaň, na pódium se zrovna dovalila asi 150kilová postarší paní. Převzala mikrofon a hlubokým hlasem sdělila: "Dobré dopoledne soudružky a soudruzi..." Fakt, nekecám. Po tomhle výroku by mě tam už nikdo neudržel ani minutu... Chyběl jen obraz Husáka, srp a kladivo a iluze komunistického sjezdu před 25 lety by byla dokonalá.

A tak vliv KSČM tiše (s podporou mladých i starých) roste, strana sílí a já jen čekám, až se po některých z následujících voleb uzavřou hranice, dojdou pomeranče a mě si za tenhle článek najde tajná policie a půjdu kopat uran do Jáchymova.

Asi by se na konec hodilo napsat něco jako: Bez urážky, pro všechny voliče KSČM, ale opravdu ne... Klidně tyhle lidi urazím. Dát hlas KSČM je jako souhlasit s tím, co se tu v letech 1948-1989 událo, a proto se zrovna já nemám za co omlouvat.
 

29 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Marillee Marillee | E-mail | Web | 15. října 2014 v 21:46 | Reagovat

Achjo... Opravdu si všichni myslí, že s komunisty ve vládě by došlo k tomu, co tu bylo před půl stoletím? Chápete vůbec, že ten komunismus, kterej tu byl, se tu držel jen díky Sovětskýmu svazu? Dneska by to vypadalo fakt jinak, už jen vlivem okolních států, který by nedovolily návrat podobný totality...

To je první věc. Druhou věcí je "proč tu stále KSČM je". Já teda položím jinou otázku - jaktože jsou tu teda ty ostatní strany? Co jsme se učili v dějepise, tak po 89. se ani ta prasata u koryt nevyměnila a do "demokratických" směrů nastoupili ti, kteří dřív patřili ke komoušům.

A třetí věcí je "proč je stále volena". Jednoduchý - po 89. byla něco slíbeno. Plní se to? Ne. Lidi přicházejí o práci, přichází o jistotu jakéhokoliv zajištění od státu. A věz, že by ji spousty lidí uvítalo zpátky. A já se jim ani nedivím

Nejsem žádný fanoušek komunistů (i když myšlenka opravdového komunismu je krásná), jenomže jsou některý věci, který se musí lidem tolerovat. Navíc mi smrdí celá politika, takže proč se vztekat jen nad komunisty??

2 Nespokojený uživatel Nespokojený uživatel | 15. října 2014 v 21:59 | Reagovat

"A tak vliv KSČM tiše (s podporou mladých i starých) roste, strana sílí a já jen čekám, až se po některých z následujících voleb uzavřou hranice, dojdou pomeranče a mě si za tenhle článek najde tajná policie a půjdu kopat uran do Jáchymova."

Jestli si myslíš, že se komunisti můžou znova vrátit k moci jako to tu bylo. Tak seš stejně naivní jako komunisti sami. :-D Na to jak tu slavně vytahuješ historii moc analyzovat do dnešní situace neumíš.

3 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 16. října 2014 v 14:43 | Reagovat

No doba je opravdu jiná a komunismus by musel vyhrát asi ve většině Evropy, nebo by se musela strhnout další válka, která by umožnila nástup různých diktatur, ale i když se tedy nebojím návratu situace a minulého režimu, nevyhovuje mi program této strany a podobných tak jako tak a rozhodně nelze popřít, že už jen ten název na ně obecně nevrhá dobré světlo a moc nechápu, co na nich imponuje novým voličům. A já bych je určitě nevolila.
Zcela jistá si ale jsem tím, že skoro osm milionů lidí je nevolilo, neboť tolik lidí tady ani nemůže volit, to se asi trochu někdo upsal, ne?:)

4 Adina Adina | Web | 16. října 2014 v 15:13 | Reagovat

[3]: myslím, že je to součet těch hlasů, kdy se křížkovali určití kandidáti ;) (takže 8 milionů křížků pro komunistické kandidáty)

Jinak si myslím, že je docela úsměvné tvrdit, že nic nemůže být takové jako to bylo... Nejspíš někdo má informací více, jiný méně.

5 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 16. října 2014 v 17:12 | Reagovat

[4]: Jednoduše nemůže, uzavřít neprodyšně hranice a podminovat je v současných mezinárodních závazcích? Zrušit garantovaná a vymahatelná lidská práva v současném členství v mezinárodních organizacích a pod dohledem EU? Ne, za téhle situace to opravdu být nemůže, mezinárodní scéna se od té doby změnila hodně brutálně a jediná možnost by opravdu byla pád států a nastolování jiných režimů jako během a po druhé sv. válce.

Ale jestli teda osm milionů křížků, to je darda... ale chtělo by to upravit, vyznívá to prostě jako osm milionů hlasů pro KSČM.

6 Marillee Marillee | E-mail | Web | 16. října 2014 v 17:50 | Reagovat

[4]: Fronty na pomeranče a uzavření hranic by fakt nehrozilo. Protože tohle nejsou ani aspekty, které by ke komunismu patřily, to je jen řád bývalého SSSR. :-)

7 Scrat Scrat | E-mail | Web | 18. října 2014 v 9:31 | Reagovat

Naprosto souhlasím. Komouši by se měli zrušit a pokud někdy vyhrajou zdrhám na Slovensko :-)

8 Janča Janča | E-mail | Web | 18. října 2014 v 9:37 | Reagovat

Třeba by ti novější komunisté nebyli takoví, jako byli předtím. Ale to si můžeme jen představovat. Některým lidem to třeba vyhovovalo a ty bych zařadila do těch starých, kteří volí už nějak moc dlouho. Taky se divím, že mladí volí komunisty, ale nejspíš vědí o jejich programu víc než já.

9 silluety silluety | Web | 18. října 2014 v 20:06 | Reagovat

Tak tohle je luxus článek :O taky nechápu proč je někdo volí, kdo je volí a proč už ta strana není zrišena x_x
watafak!!
super blog, článek a desing :3

10 Kika Kika | E-mail | Web | 18. října 2014 v 21:42 | Reagovat

Já jsem každé volby zhrozena a to nejenom z těch komunistů (pořád mi nejde do hlavy, proč si lidé myslí, že se mají rozdávat rohlíky zdarma a že se stát o všechny postará a všichni budou žít ze sociálních dávek)

Jako člověk, který komunismus asi zažil cca 6 měsíců v plenkách, bych si ani s ohledem na úctu k lidem co museli vybojovat demokracii a svobodu nikdy nedovolila tuto stranu volit a klidně bych je zakázala taky. Mladé voliče absolutně nechápu. A ani ty starší. Nejvíc mě však dostává, když je volí jejich dřívější zarytí odpůrci. To je k pláči.

11 homoleninus homoleninus | Web | 18. října 2014 v 23:27 | Reagovat

Úplně nechápu smysl nějakého nového komunismu. Co by se na tom mělo zlepšit, když se stále drží svého názvu a víceméně je ta strana plná lidí, kteří jakože "hledají nový směr". Mám kamaráda, který se k nim hlásí a je fakt, že si nedokážu představit ten bordel, kterej by tu byl, jsou-li i ostatní členové toho nového hnutí takoví jako on.

Ale moc tomu nerozumím. Nedělala sem si s volbama těžkou hlavu, jelikož mě těsně minuly.

12 without-problem without-problem | Web | 19. října 2014 v 14:22 | Reagovat

Prvni ze vseho - dekuji za zajimavy clanek. :-)

K problematice mladych komunistu... kdo si myslis, ze je vychoval? Ano, Stari komunisti! Nikdy nezmizeli, porad tu jsou a budou.
A souhlasim; pokud se ostatni zeme vyhradne neridi heslem "Nehas, co Te nepali" (a pamatujme na to, ze Amerika se s prominutim sere do vseho) tak nedovoli nastoleni takoveho rezimu jaky kdysi byl. Svet se zmenil, standard ziti taky..podle me je az trochu extremni si predstavovat to, co bylo pred pul stoletim do dnesni doby, ovsem jako pripominka ze to tu bylo je vhodna. ;-)

13 awelles awelles | Web | 19. října 2014 v 14:26 | Reagovat

Já se v politice nevyznám. Je to pro mě jedna velká neznámá. Od našich však často slýchávám slova "Zlatí komunisti!" Myslím ale, že jejich myšlenky jsou prostě neuskutečnitelné. Lidé nikdy nebudou spokojeni, když budou mít stejně, jako ostatní...

14 Evil Evil | Web | 23. října 2014 v 18:16 | Reagovat

kdyby se někdy komunisti stali vládní stranou, nikdy by tu nebylo to, co za nich bývalo.. doba je trochu někde jinde :-) je úsměvná tahle naivita..

15 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 24. října 2014 v 13:24 | Reagovat

Víš proč? Protože NSDAP byla zkažená a podehnilá už od počátku svého vzniku. Komunismus ne. Vlastně ta hlavní myšlenka je dobrá. "Všichni mají všechno, všechno je všech a všichni pracují ve prospěch druhých." Režim jak v mraveništi. Jenže u lidí to nemůže fungovat.
Ale co se týká těch pomerančů, tak oni se opravdu nedají jíst nikdy jindy, než o vánocích. Nejdobřejší jsou v období zimy. Jinak jsou seschlý a snad ještě z loňska.
No zkrátka jak říkám. Totalitní vlánu lze vytvořit z jakékoliv ideologie a systému. Třeba dnešní opevovaný kapitalismus už je na pokraji totality a diktarury. Už chtějí zakázat lidem léčit se bylinkama. To ani komunisti nedělali. Určují, jeké vysavače mame kupovat.

16 Berenika Berenika | E-mail | Web | 11. listopadu 2014 v 21:21 | Reagovat

Nedá mi to a musím se ozvat. Jsem komunistka srdcem i duší a to přesto, že jsem stále na střední. A protože už se mezi soudruhy pohybuji nějakou dobu, ráda bych přidala svůj názor. Jsou komunisté a Komunisté. V dnešní době, bohužel, většina srazů/sjezdů/shromáždění (a čehokoli dalšího) vypadá tak, jak popisuješ. ALE mladí lidé, kteří se přidávají do strany nebo do jiných hnutí tam nebývají proto, že by chtěli zavřít hranice (i když nechat je úplně volné nám zrovna nepomohlo) nebo zakázat "svobodu slova" (i když ta se tady taky moc neobjevuje a v některých ohledech má svá pro i proti - např. možnost beztrestně přemalovat tank narůžovo jako projev názoru vs. vězení za namalování tykadýlek k politickým osobnostem). Ale to je trochu mimo. Chtěla jsem hlavně říct, že ne všichni jsou stalinisté nebo příznivci naší poslední vlády. A že tvůj článek mi přijde jako ukázkový názor někoho, kdo vyrůstal v antikomunismu a přitom vlastně o komunismu neví nic víc, než co je všeobecně známé. Je ale také známo, že každý režim vždy haní ten, který byl před ním. Ať už právem či neprávem. A většina lidí dnes ani nezná rozdíl mezi levicí a pravicí, maximálním a minimálním státem, natož aby dokázali obojí posoudit z lepší i horší stránky. Udělat si jednoznačný, mnohdy až fanatický názor, je zkrátka jednodušší.

Já stojím za IMT (http://www.marxist.com/), mezinárodní organizací sdružující marxisty/komunisty s touhou změnit svět k lepšímu. Ne nastalit diktaturu jednoho člověka. Ne zakázat cestování. Ne skončit se svobodou slova. Ale pomoci k něčemu lepšímu, než co nabízí kapitalismus. Doporučuji se podívat na jejich stránky. Ne proto, abych z tebe udělala komunistku. Proto, abys mohla tenhle problém posoudit taky z jiné strany. Komunisté jsou taky jenom lidi. A i ti nejhorší mnohdy stojí za víc než zarytý pravičák.

17 Terka Terka | E-mail | Web | 15. listopadu 2014 v 16:19 | Reagovat

Ono je to tak, že i kdyby byla KSČM zrušena, ti lidi by klidně mohli přejít do jiné strany. Podobně jako spousta dalších politických přeběhlíků, kteří po roce 89 přeběhli do nějaké pravicové strany, aby je náhodou někdo neosočil a pro jistotu za svou minulostí zamětli stopy, aby se o tom pokud možno nikdo nedozvěděl a oni mohli být i nadále u moci,..

Já komunisty nevolím, ale vlastně proti nim nic nemám. Ve své podstatě jsou to úplně jiní lidé, než ti, co byli u moci před více než 25ti lety. Přesto bych je nevolila. Minimálně proto, že ta strana už u moci byla. Vždy budu volit toho, kdo může naší zemí pomoct a pokud to nebude ten, kdo vyhrál minulé volby, zvolím zase někoho jiného. :-)

18 Zauber Zauber | 18. listopadu 2014 v 13:16 | Reagovat

Jediné co by se mělo zakázat je fanatismus, lidská nenávist a především lidská hloupost. Jenže, k fanatismu má sklony spousta lidí, možná stejně jako k alkoholismu, či jiným drogám. To co zde autorka píše a přihlédnu-li k mnohým příspěvkům je vidno, že hloupost na rozdíl od jakéhosi komunismu, je skutečně věčná a neodstranitelná. Je lhostejné, jaký bude politický režim. V tomto malém státečku budou vždycky u kormidla ti největší syčáci a blbci zároveň. To už je snad pro naši zemi nějak osudové.

19 angelxheart angelxheart | E-mail | Web | 18. listopadu 2014 v 13:46 | Reagovat

Aby sem nenapsala komentář dlouhý jako článek: Souhlasím s Kika a Terka
K 1) komentáři -jasně ostatní státy by něco podobného sovětskému svazu nedovolili? A jak je tedy možné, že "dovolili" současnému Rusku obsadit Kyjev?! v dalším má dotyčný pravdu (s těmi koryty a tak)např. Babiš(komentář 17), je to bývalí agent státní bezpečnosti, Klaus atd.
ke 3) komentáři: Válka bude každopádně a na celém světě...Tedy je už tet, ale ti co ji provozují se nás snaží zabavit něčím jiným...
k 5)12)komentáři: Svět se změnil? V Rusku, v Severní Korei je to dá se říct "stejné" a co muslimové?...obsazují tiše i hlučně brutálně celý svět a jejich hodnoty jsou stále stejně bestiální...po staletí. Část muslimy týraného obyvatelstva (ženy, homosexuálové, lidé vyznávající jiné náboženství než Islám) už jsou tak zoufalí, že nás prosí, ať to tam vyhodíme do povětří...možná mají pravdu -Churchil říkal o nacistech něco jako:"Poťte, vtrhneme tam a zarazíme to hned v začátku!" neposlechli ho a darovali radši Sudety!
Už je to moc dlouhý, napíšu článek...ale je mi z některých komentářů fakt opravdu smutno!

20 Em Age Em Age | Web | 18. listopadu 2014 v 14:37 | Reagovat

Politika opravdu není moje silná stránka, ale myslím, že když je tu pravice, musí tu zákonitě být i levice. Nějaká protiváha, apod.
A lidé ji asi volí, protože "není práce" a "za komunistů ji přece měli všichni". :-D

21 Hairspray Queen Hairspray Queen | Web | 18. listopadu 2014 v 15:16 | Reagovat

přesně tak, vono srovnávat NSDAP s KSČM fakt neni přehnaný. "nový komunismus" těm paňdulákům zastupitelům nepomůže, pokud mají nové myšlenky a nové metody, ať se nepojmenovávaj "komunisti".
holt, staří lidé neviděli ty nevýhody jako pomeranče nebo cestování, dělnická třída, achjo. vono bylo jistý, že bude práce, bude důchod, všechno pro všechny - a nikdo nemá nic. a mě napadá, že tu zapadá hipík.
myšlenka komunismu je opravdu krásná, jenže lidé nikdy nebudou tak uvědomělí, aby si vzali jen to, co potřebují. vono to nebylo zas tak špatný dokud to nepřerostlo v totalitu, politický vězně, pomeranče, svoboda slova, několik vět, soudruh Husák se na nás zpod svých brýlí sladce usmívá, a po těch všech svinstvech by se komunismus měl fakt zakázat.

22 Naugthy Brunette Naugthy Brunette | Web | 18. listopadu 2014 v 15:22 | Reagovat

Já jsem pro KSČM! Mají můj hlas. Celá moje rodina je pro.

23 Amia Amia | E-mail | 18. listopadu 2014 v 15:50 | Reagovat

Milí komentující, zapomínáte na jednoduchou věc - lidská povaha prostě není na ,,všichni pracujeme pro všechny". Takhle jsou schopny pracovat jedině jednobuněčné organismy, ani zvířata to tak nemají.

Socialistické nebe o dokonalé spravedlnosti je čistá utopie a je nemožná.
,,Všichni kdo se snažili nastolit nebe, vytvořili peklo."

24 Jeremiáš Jeremiáš | Web | 18. listopadu 2014 v 15:55 | Reagovat

KSČM by se měla především distancovat od zločinecké minulosti KSČ, na kterou navazuje. Do té doby nemá v naší zemi co pohledávat.
Ale zrušit ji? To udělá z komančů mučedníky a to nikdo z nás nepotřebuje. ;-)

25 Miss Psycho Miss Psycho | Web | 18. listopadu 2014 v 16:18 | Reagovat

Ono je to taká dilema no, na jednu stranu za komunistov bola práca, dôchodok, ľudia si boli viac menej rovný, na druhej strane sú tu tie pomaranče (ako v Hrách o život muahahaha :D)  žiadne cestovanie a pod.
Má to proste svoje výhody aj nevýhody ale myslím že by som ich nevolila. V tomto režime má ľud ešte aké také práva. To že to nie sú taký komunisti aký boli predtým o tom tiež pochybujem. Možno to začne pekne ale pomaly sa to vráti tam kde to bolo predtým. Celkovo je to také blbé že ľudia sa prosti komunizmu vzbúrili len aby ho ich potomkovia zvolili znovu

26 Majka Majka | Web | 18. listopadu 2014 v 16:24 | Reagovat

[19]: Tvoje srovnání Ruska se Severní Koreou je trochu scestné, režim, který je v Severní Koreji, není srovnatelný snad s žádnou jinou zemí, oproti ní se toho v Rusku změnilo dost.

Ad 2, současné Rusko obsadilo Kyjev? Prosím? Nevím, kde jsi na tohle přišla. Ostatní státy by to u nás nedovolily možná i kvůli tomu, že jsme součástí EU a NATO.

27 Jednorožec Tereza Jednorožec Tereza | Web | 18. listopadu 2014 v 16:51 | Reagovat

"Copak tihle neměli dějepis?" A to je přesně onen problém, který si lidi zřejmě neuvědomujou- ve školách se po pádu komunismu všechno učíme jinak. Američani nás osvobodili v květnu 1945, v Americe je nejlíp, Amerika je cool, Amerika je nejlepší. Snem většiny studentů je život na západě, ve 'svobodné zemi'. To je jako nějaký nový trend mezi dospívajícími? Stejně jako to, že zejména mladí lidé volili ušišlanýho Schwarzenberga. Zeman určitě taky není ideálním prezidentem, ale aspoň nelže, říká věci tak, jak jsou a jak byli. A proč vlastně tolik odsuzuješ komunisty? Co ti udělali špatného? Ty šílenosti, které se v dnešní době dějí, mi kolikrát ani nedají spát. Bojím se, že jednou nebudu mít práci, čehož se právě cikáni obávat nemusí, protože nemakaj a nechaj dřít nás bílý, vydělávaj na nás. A nejen tohle je ten největší problém. Tenkrát se tohle nedělo. A navíc to, co tady v tom článku popisuješ, je spíš totalitarismus, který už se ale NIKDY nevrátí, neboť ani nemá žádnou šanci. Klidně vol pravičáky, vždyť mně je to zatím docela jedno, ale tenhle tvůj názor a tedy i celý článek, je naprosto směšný. Nebo spíš k pláči, že jen hloupě papouškuješ to, co slyšíš v televizi? Nevím, jen upřímně doufám, že jednou dostaneš rozum. Tohle není normální, kam ten svět spěje...
Klidně se do mě všichni pusťte :D. Je mi jasný, že zastáváte názor vetšiny, tedy to, že komunisti jsou jen staroušci a chtěj všechno tak, jako to bylo před více než 25 lety. Propaganda je mocná.

28 Akim Akim | E-mail | Web | 18. listopadu 2014 v 16:56 | Reagovat

Myslím, že zakazovat je dneska už nemá cenu, to měl možná udělat Havel a další. Ale bohužel bylo rozhodnuto, že komunismus (socialismus) jako ideologie není nebezpečný. To, že se ve jménu socialismu zabíjeli lidi nikoho nezajímá, v logice toho by se asi dalo zakázat kdejaké náboženství, že? Ideologie rovnosti je sice nádherná, ale utopická. Nejdřív je třeba si uvědomit, že 89 až tak veliká revoluce nebyla, bolševik už nebyl tak silný a hlavně už neměl v zádech Sovětský Svaz, kdyby tenkrát měly dost prachů, nikdy by to nepustily. Největší problém je v tom, že po revoluci se nic moc nezměnilo. Politici převlékli kabáty a kradou dál a to ve větším, když máme ten kapitalismus. Průser je v tom, že potom, co se předala moc demokratické garnituře, tak se nestihli udělat pořádný zákony a národ se mezitím rozkradl a veřejná správa (policie, soudy) se nechali zkorumpovat. A v těchto kolejích jedeme pořád. V podstatě stejný jako za komanče. :-( Kdo nekrade, okrádá rodinu. Mládež o tom nic moc neví a historie se začíná deformovat. A co dělá obyčejný člověk, taky to samý, co dřív, čumí na stupidný seriály a plive vzteky do piva, lidé nechtějí změnu, chtějí mýt pohodlí, přečtou si pěkně bulvárek, otevřou si pivo u televize a všechno mají u prdele. Žádná touha po vzdělání a po změně. Dokud tohle nezměníme, budeme tam, kde jsme. Jedinou záchranu vidím v mládeži, doufám, že se najde generace, která bude chtít dělat demokratickou politiku pro národ a ne pro vlastní napakování. Takhle politická generace je bohužel stále příliš obtěžkána bývalým režimem, viz. Václav Klaus a jemu podobní, který vymyslel návod, jak republiku rozkrást a dneska to sám kritizuje. Já bych komunisty nikdy nevolil, ale s dnešní politikou spokojený taky nejsem. Navíc se dost deformovaly i veškerá média, takže se obávám, že za pár let nebude nikdo vědět, co a jak bylo, vždyť už dnes nejsme mládeži říct, co to byla ta revoluce. :-(

29 Steeve X Steeve X | E-mail | Web | 18. listopadu 2014 v 17:30 | Reagovat

Dovolím si tvrdit, že o tom nemáš tak docela přehled - na rozdíl od tebe bez urážky. Podívej, v Německu taky existovala komunistická strana, ale přejmenovali ji a teď je to Strana zelených - taky má své voliče a je uznána. U nás tedy jediným problémem zůstává to jméno. O lidi zas tolik nejde, protože "komunisti" jsou ve vládě skoro všichni - spoustu politiků bylo ve straně, protože MUSELO - například Zeman a to své doby byl bojovníkem za Československo v dobrém slova smyslu - on a mnoho jiných patřilo ve Straně k těm, kteří u nás komunismus vedli jinak. Diametrálně se odlišoval od toho, co bylo v Rusku a pak přišel rok šedesát osum...

Rozlišuj komunismus a socialismus, prosím. V časovém odstupu jde o dva rozdílné režimy, přičemž nejvíc to je poznat ve volnosti lidí a mentalitě. Takže ne, nemyslím si, že jsou to "zlí komunisti" a podobně. To je hloupá dezinformace mladých lidí, kterým je vše prezentováno jako "doby temna" a za ty hodné dnes máme kapitalistické svině, jako je pan Kníže a jemu podobní - protože jasně, pravice je fajn... Místo Ládi Hrušky by se lidi mohli dívat i na jiné "zprávy", pak by třeba zjistili, o kolika věcech se mlčí a přestali žít v bludu svobody a "demokracie"...

Žádný režim není bezchybný, všechny mají své mouchy, své lidi, kteří v jejich jménu činili zlo i dobro. Bohužel, společnost je vychována povrchně a vidí jen to, co se před ní podstrčí a neschová...

Abych ještě navázal na pana Akima - lidé byli zabíjeni ve jménu mnoha škatulek - křesťanství, komunismu, SVOBODY i DEMOKRACIE. Jde jen o tom, jak se to pak podá. Slovo je strašně mocná zbraň.

Na závěr, abych předešel hloupým kecům mých vrstevníků - nejsem pro komunismus, nezastávám jeho výdobytky a považuji jeho ideologii - tedy spor buržoazie a dělnictva - za nepoužitelný v ekonomii a politice. Jen... vážně je tak těžké o věcech přemýšlet?

Snad se na mně, Adino, moc nenaštveš :)

30 Steeve X Steeve X | E-mail | Web | 18. listopadu 2014 v 17:44 | Reagovat

[23]: Promiňte, je květinková budoucnost, stoprocentní svoboda a naprostá vyváženost v dokonalosti demokracie splnitelný sen?

31 Bocian Bocian | E-mail | Web | 18. listopadu 2014 v 17:49 | Reagovat

[29]: Ja to vidím tak, že komunizmus je iba idea, idea, ktoré je veľmi prehnane idealistická a jednoducho nemôže jestvovať. Spojíme ju s ľuďmi a ich povahou, vznikne socializmus. Ten nádherný socializmus, kedy zatvárali ľudí s vlastným názorom a aj tí, ktorí mlčali, prešľapovali v klietke z ostnatého drôtu.

Jasné, demokracia má chyby a vedúce osobnosti sú rovnaké svine ako predstavitelia komunizmu (socializmu), ale nás už za vlastný názor nikto netrestá a tieto svine môžeme za štyri roky zosadiť a to, kto sa do ich kresiel rozvalí, je iba odraz spoločnosti...

K článku, komunisti musia zmiznúť z politiky a je jedno, v akej sú strane, alebo s akými zámermi vtedy do KSČ vstúpili. Sú to pošpinené tvory, ktorým ja osobne neverím. A už len z princípu a úcty k roku 1989 nedokážem pochopiť, kto ich dnes volí. Sloboda je podľa mňa najsilnejšia hodnota.

32 gregormoldavit gregormoldavit | 18. listopadu 2014 v 18:12 | Reagovat

[1]: M.
Nějak jsem se dostal na tuhle stránku náhodou, ale něco jsem si přečetl a něco odpovím:

"Opravdu si všichni myslí, že s komunisty ve vládě by došlo k tomu, co tu bylo před půl stoletím?"
Odpověď: Ano, přesně to si myslím.

"A třetí věcí je "proč je stále volena". Jednoduchý - po 89. byla něco slíbeno. Plní se to?"
Odpověď: Člověku, který uteče z otroctví, kde měl bezstarostný život a dostával podle potřeb, tomu není slíbeno nic! Ten se musí naučit starat sám o sebe a nečekat to už od panstva. Nikdo mu nic nesplní, to musí nyní dokázat on sám. Svoboda je pro svobodného člověka!

Proč je stále volena? Zcela jasné. Proč šli Němci za Hitlerem? Z toho samého důvodu. On jim dal práci a jistoty. Když jim došlo, za jakou cenu, bylo už pozdě. Všem, kteří volí KSČM, ze srdce přeji, aby se dostala k moci a oni si toho pak užili.

"(i když myšlenka opravdového komunismu je krásná),"
Odpověď: Myšlenka komunismu je naprosto zrůdná už v podstatě své teorie. Já si chci koupit za svůj plat co se mi zlíbí a ne aby nějaký despota rozhodoval o tom, co jsou moje potřeby. Podle potřeb jsme dostávali od komunistů na vojně. Bídné žrádlo, nekvalitní hadráky na oblečení, na noc 2 deky a 70 Kčs měsíčně.

33 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 18. listopadu 2014 v 20:32 | Reagovat

Komunismus jakožto idea, nikdy nikde nebyla, jelikož je neuskutečnitelná. Proto mě fascinuje, že týhle utopii je eště někdo schopnej věřit a jakože takovýhle lidi fakt existujou. Nemusim ani mluvit o bývalých funkcionářích a některých dnešních politicích, který lžou tolik, až tomu sami věří, ale i o bežných občanech.
Strana KSČ(M) by měla bejt zakázaná. Jasně, komouši sou i jinde, ale jde o to, že tyhle sráči se vůbec nestydí za svou historii a za svoje názory, viz. komunistickej fízl Ondráček, soudruh Filip a soudružka Semelová, žeano.

Hm, tak vidim, že něktečí si očividně myslí, že budou děsný hipstři, když budou hrozný levičáci, komouši a socani. LOL, tak žeby se diskutující z novinky.cz přesunuli už i sem? Za všechno může Havel? Kalousek? Pražská lumpenkavárna? Propaganda je mocná? Stojíme si za svým prezidentem? Stabilizujme společnost podle Číny? Směšné.
https://www.youtube.com/watch?v=Hy6TOQbyo7M

34 Nany Nany | Web | 18. listopadu 2014 v 20:42 | Reagovat

I když patřím mezi lidi, které tyhle věci moc nezajímají (jojo, vím, že by měly), tak jsem se v pátek hodně dozvěděla díky Studentskému dni (nebudu to rozebírat, prostě si septimáni připraví na nějaké téma projekt a celý den ho i s různými úkoly prezentují). Letos se právě jednalo o Československou sociální republiku. A tím pádem jsem toho docela dost zjistila.
Dá se říct, že nás do té doby přenesli, chovali se k nám přesně tak, je se k žákům chovali dříve a samozřejmě oslovení pro soudruhy a soudružky nechybělo.

Nicméně vrátit bych to nechtěla. Nedovedu si představit, že by se najednou takhle omezila svoboda. Jasně, už by to nebylo v plné míře jako dříve, ale o ideálech se mluvit nedá. Lidi, kteří tuto stranu volí asi nikdy nepochopím (i když ve třinácti nechápu ještě hodně věcí :D) a doufám, že ji se v budoucnu mé názory nezmění a že ji nebudu podporovat.
A i když má demokracie své mouchy, nerada bych ji měnila na něco jako komunismus.

35 angelxheart angelxheart | E-mail | Web | 18. listopadu 2014 v 21:17 | Reagovat

[26]:Pane bože, tet sem si uvědomila, že sem si spletla Kyjev s Krymem nechápu jak se mi to mohlo stát :-D http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/284396-kyjev-novoazovsk-dobyly-kolony-ruskych-vojaku/
Možná je to tím (protože se zabývám také ještě dalšími, důležitějšími věcmi než jsou Putinovy apod. hrátky -tak sem si přečetla články, kde jsou obě jména vedle sebe a nějak se mi to smotalo), ale to "není tak podstatné"... Ano je pravda, že v Severní Korei a Rusku je to jiné, stejně jako v Islámských státech -důležité ale je, že je to stále ZLO, akorát má jiné hadry...politické strany, náboženství, rozdělování na muže a ženy(muži mají logiku a nejsou empatičtí,ženy zase naopak apod.)...to všechno může být zlo, může mít trochu jiné následky, ale stále se jedná o zlo -ne nepomůže, že se zakáže komunistická strana, ale může to mít za následek, že se někteří třeba zamyslí. Zajímavé je, že tu nikdo nemluví o Vlasovcích -pořád jen o Američanech, ale nic. Dále celkem souhlasím s komentáři 21, 29, 31, 32, 33 s něčím v nich třeba ne úplně souhlasím a nebo o tom jednoduše tolik nevím. Nejhorší je, že lidé i když je něco mlátí přes ksicht, tak stejně dělají, že to není, dokud je to nesežehne...a víte proč? Nejhorší lidská vlastnost je podle mne LENOST...protože hamižnost, psychopatie apod. nejsou lidské vlastnosti :-?

36 Morticia Lehtonen Morticia Lehtonen | Web | 18. listopadu 2014 v 21:59 | Reagovat

Zrušit komunisty? To by opravdu nebyl zrovna dvakrát demokratický postup. Chápu, že to, jak jejich podpora stoupá, může člověka vyděsit (upřímně mi to taky není příjemné), ale zákazem by se nic neřešilo, protože stejně jako v případě jiných stran, které byly zakázány, by byla komunistická strana zřejmě založena znovu pod jiným názvem.
Navíc nelze lidem bezhlavě upírat možnost volby, ať se to ostatním líbí nebo ne. Místo zákazů by se mělo spíš pátrat po příčině vzestupu jejich popularity. Neděje se to bez příčiny, ale z důvodu vzrůstající nespokojenosti občanů s aktuálním děním, takže by bylo podle mě lepší, kdyby se místo zákazů řešilo, proč jsou lidé nespokojení a jak situaci změnit. Ostatně, domnívám se, že jakmile by došlo ke zrušení strany, jen by to vyvolalo ještě větší nepokoje.
A to, že by nebylo správné komunisty "prostě zrušit", si myslím i přesto, že má rodina byla (stejně jako mnoho dalších) právě komunistickým režimem hluboce poznamenána. Jen jsou podle mě rozumnější způsoby, jak tento problém vyřešit a jejich potenciálnímu návratu se vyhnout.

37 infantilní pravdoláskari infantilní pravdoláskari | 18. listopadu 2014 v 22:13 | Reagovat

V totalite žijeme stále, len upravenej a dokonalejšej verzii. Vtedy vládli rusáci a teraz súdruhovia z bruselu a podobne. Na nejakých KSČM nezáleží, je to obyčajná  proeurópska strana.

Mimochodom článok nepôsobí moc demokraticky, autorka by bola dobrá komunistka.

38 Lúmenn Lúmenn | Web | 18. listopadu 2014 v 22:18 | Reagovat

KSČ (později s M navíc) nebyla zrušena, aby přeměna režimu proběhla hladce. Byla to v podstatě nutná daň za nekrvavou revoluci. O správnosti tehdejšího postupu lze jen těžko zpětně polemizovat, neznáme celé pozadí a rozkrývat jej je obtížné.
Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že dnešní komunisté už neusilují o totalitní vládu, to by ani vzhledem k mezinárodním souvislostem nebylo možné.
Pravdu ale máš v tom, že kdo je volí, volí ty, kteří bagatelizují 40 let teroru, lžou o něm a mlží. Nikdy bych je volit nemohla, už kvůli vzpomínce na mého dědu, politického vězně, který 10 let těžil uran - a odsouzen byl v mém věku, v pětadvaceti letech.
Dnešní KSČM má poměrně rozumný program a proto se mnoha levicově orientovaným, i mladým lidem, líbí a volí je. Ale vzhledem k tomu, že se nikdy nedistancovali od zločinů, které napáchali, jsou pro mě navěky nevolitelní.

39 Amia Amia | E-mail | 18. listopadu 2014 v 22:26 | Reagovat

[30]: Ne.

:D  Žádný režim není dokonalý, to tvrdit nechci. Demokracie je zase nejhorší asi právě v tom, že stačí být trochu šikovný a k moci se dostane každý idiot, který je rád že uřídí sám sebe, natož celou zemi.
Nebo jednoduchý příklad ze zprofanované USA, kde se zloděj zraní při vloupačce, zažaluje majitele a ten mu musí vyplatit bolestné (což se stává už i u nás). Demokracie v praxi, ale selský rozum jen vyje zoufalstvím.

40 Amia Amia | E-mail | 18. listopadu 2014 v 22:51 | Reagovat

Ze všech ostatních komentářů mi vyvstává hlavně to tvrzení, že ,,všichni měli práci".
Jo, měli - protože za příživnictví vás klidně poslali kopat ten uran. A taky model, kdy vysokoškoláci dělali topiče, se mi fakt nelíbí.
Se svou školou fakt nechci skončit jako uklízečka jenom proto, že se režimu nelíbí, co jsem kdysi napsala támhle na plakátek nebo tady na blog. Jasně, je tu šance, že jako ta uklízečka skončím, ale budu mít stále možnost pokoušet se o něco víc, nezaseknu se v naprosto bezmocném soukolí uklízečka vs. vězení.

41 christiiinka christiiinka | Web | 18. listopadu 2014 v 23:06 | Reagovat

Já jen https://www.youtube.com/watch?v=ko8NsZtqw38

42 Weiler Weiler | Web | 18. listopadu 2014 v 23:32 | Reagovat

Zakázat komouše, tak se náš stát ukáže ještě v horším světle, než dneska je. Je přinejmenšim pokrytecký snažit se perzekuovat lidi za to, že se odmítli distancovat od ideálů, za který je chceš soudit. Předrevoluční komouši byli špína, jasně, ale pokud je chceš zakazovat, pak se chováš stejně jako oni.
Že se jim ve volbách dobře daří je iluze. Komančové se už vod roku 89 drží na podobnm procentu hlasů a že u nás nevyhynuli je daný jednak tim, že blbá předcházející generace učí další blbou generaci, jednak pomýlenejma ideálama a jednak taky výsledkama vlády všech nekomunistickejch stran. Tudíž nejhorší hrozba znovunastolení komunistickýho režimu je akorát tak zoufale katastrofický selhání demokratický vlády.
Jelikož však nový, mladý komunisti v zásadě nemůžou za nic krom svejch naivních představ, a starý nenajdeš jen v tý KSČM, jejich plošnej zákaz nejenže zrazuje základy morálky, kterou se snažíš nastolit, ale zároveň nic neřeší.
Chápu tvoje rozhořčení, ale každej v týhle zemi má právo na svůj názor a pokud ti komunisti vaděj, klidně a rozumně vysvětli ostatním, proč je nebudeš nikdy volit a proč by to neměli dělat ani oni, ale zákazy nevytahuj.

43 Takara Takara | Web | 19. listopadu 2014 v 0:06 | Reagovat

Víš, co vznikne, když hodíš poslance ČSSD do Orlíku? Nejprve vyplavou špinavé prachy, a pak čistý komunista...To vyjadřuje tu myšlenku, že krysy stejně utekly z potápějící se lodi v 1989 a lidi v KSČM nejsou ti samí komunisti...ti samí komunisti se usídlili v nových stranách...V dnešní době nemá cenu komunisty zakazovat, ale zakázala bych různé komunistické oslavičky 1. máj apod. plus bych dávala pokuty za popírání zločinů komunismu (politické vraždy, posílání do uranových dolů apod...)zlehčování pracovních táborů apod. Někteří mají tendenci křivit historii, tak aby komunismus vypadal mírumilovněji, než tomu opravdu bylo...

44 Karolin Karolin | 19. listopadu 2014 v 0:10 | Reagovat

Plně souhlasím. Mám totiž zkušenost z rodiny - táta je v KSČM (naštěstí jsou rodiče rozvedení a já s ním nežiji, pouze mě jednou za týden navštěvuje). Když jsem to zjistila byla jsem úplně maximálně naštvaná, styděla jsem se a nikomu ze školy ani odjinud to neřekla. Ze začátku to bylo v pohodě - o politice jsme se nebavili, svoje názory mi nevnucoval. Ale poslední dobou se při jeho návštěvách fakt těším, až odejde. Když dnes přišel, schválně jsem nemluvila o včerejších demonstracích a o výročí 17. 11. 1989 obecně, věděla jsem, že bychom se neshodli. Ale on hned začal mluvit o tom, jak s tím nesouhlasí a že celá demonstrace byla jen pro pár sprostých slov a ostatní důvody jsou snadno vyvratitelné, papouškoval to, co řekl Zeman (o Tibetu, o Ukrajině, o listopadu 89...). Jakmile jsem nesouhlasila, zase do mě hučel to samé. Měla jsem chuť zmizet, mohla jsem se za ty jeho názory hanbou propadnout. Nakonec mi tvrdil, že mi nechce měnit názor, jen naskytnout jiný pohled na věc - to určitě.
Na druhou stranu, můžou být i komunisté, kteří to nemyslí zle, ale celá ideologie je neproveditelná - vždycky budou lidé, kteří budou chtít víc než ostatní.

45 chuckyna chuckyna | Web | 19. listopadu 2014 v 8:11 | Reagovat

Nejdřív jsem si fakt chtěla přečíst všechny komentáře, ale nedala jsem to, protože mě politika moc nebere.

V tomhle případě je nutný pochopit jednu věc - jasně, komunismus byl špatnej a já bych komouše nevolila nikdy, kdybych chodila volit, ale když se nebudeš zaměřovat na slavný lidi, co je režim utlačoval a vezmeš to z pohledu obyčejnýho člověka, je to jiná.
Obyčejnej člověk v tý době dodělal jakýs takýs vzdělání a okamžitě nastoupil do práce, která prostě byla pro každýho. Vydělal si peníz, utratil za nějakou věc, když měl štěstí, tak hezkou, místo pašovaných cigaret od vietnamců si kupoval Sparty a po čase si vydělal na první Škodovku.
Proto se nemůžeš divit, že 1. je volí mladší generace než šedesátníci, 2. je volí naše generace, když tohle od svých rodičů slyší.

46 Lóra Lóra | Web | 19. listopadu 2014 v 8:53 | Reagovat

Ahoj, zaujal mně tvůj článek o KSČM, a ve svém komentáři půjdu trochu proti vodě. Chci vyjádřit svůj názor. Víš já jsem byla malá narodila jsem se 1979 o vánocích, takže moje celé dětsví byli začátky 90 let. Protože z tech 80 co si člověk pamatuje? Sunar, dudlík to ne. --- Přesto si myslím, že komunisti nebo vůbec tohle to, ono to svojí myšlenku mělo krásnou, problém je že spousta věcí se vzala jinak než měla Byla taková doba. Nesuďte totlik. Chápu, že v té době se bohužel zavírali lidi, nebo v tech nejhorších i zabilo. Podívejte se co třeba spáchala církev? Jsem věřící a s mraky věcí kolem nesouhlasím, až přímo nenávidím. To, že za komunistů byli levný rohlíky bych je nikdy volit nešla.  Na druhou stranu ale za nich aspoň byla práce a kdo nemakal, šel bručet, byly školky pro každé dítě atd atd. Byly nějaké sociální jistoty. Pokavaď si makal, nikdo ti nic nedělal, mohl si mít i podnikový byt atd atd. Nějaké výhody to mělo, pro rodiny s dětmi. My za této doby byli velmi chudí, takže jsme byli spíš takový extrém. Nebyli jsme nikde ve straně - myslím rodiče. Ale na ulici nikdo nebyl, práci měli atd atd. Teď třeba máme všeho dostatek, můžeme cestovat kam chceme a stejně dobrej 50 procent né li víc lidí v čr na to stejně nemá. Školky to je šílený boj, práce další boj. Víte každá doba přináší nějaké dobré věci a nějaké špatné. Musíme sis  toho vzít ty dobré a ze špatných se poučit. Některé kometáře tu jsou rozumné a některé .... To byl můj názor. Jinak jsem ráda, že se někdo o to zajímá a napsal článek. :-)

47 Alice Crowleyn Alice Crowleyn | Web | 19. listopadu 2014 v 12:34 | Reagovat

Když tak pročítám komentáře, jen se ptám, proč mají lidé tendenci vidět ve všem jen to dobré a ty špatné věci přehlížet. Jasně, za komunistů byla práce pro všechny a nikdo z pracujících se nemusel bát, že příští měsíc nebude mít co 'do huby', ale víc kladů v tom nevidím.
Stačí mi zkušenosti mé rodiny a jasně vím, že tuhle stranu bych v životě nevolila.
Ani za zlaté prase!
Když jste totiž odmítli přidat se do strany (a nedej bohu jste řekli, že si to vaši rodiče nepřejí), měli jste obrovské problémy a o tu slavnou práci, na kterou se tu všichni odvolávají jste mohli klidně přijít a spolu s vámi i celá vaše rodina. Děti takových lidí nemohly na vysokou, lidé kolikrát mohli jít i do vězení atd. To už není taková sranda, co?
Neříkám, že by to v dnešní době bylo stejné, ale ani netvrdím, že to stejné být nemůže. Do budoucnosti nikdo nevidí, takže nemůžete říct, že se minulost opakovat nebude... :-|

48 El El | Web | 19. listopadu 2014 v 13:23 | Reagovat

Ten nadpis sedí....nevím, lidem (a to hlavně těm mladším) nedochází co tu bylo a tak je prostě volí. Je fajn, že jsi to napsala, super nápad jak otevřít lidem oči.

49 děda tik tak děda tik tak | Web | 19. listopadu 2014 v 14:13 | Reagovat

Pouhé papouškování slov a frází je poněkud scestné a nedají se paušalizovat některé nepravosti z minulosti na celý národ. Podle některých komentářů vyplývá, že dnešní 50 ti letí lékaři, profesoři učitelé, inženýři a další jsou děti bývalých komunistů, protože měli možnosti vystudovat.  Jak málo je znalostí o minulosti našeho národa mezi mladší generací je až trestuhodné a znevažující těch, kteří obětovali své životy a zdraví pro to v čem žijeme a s jakou chutí odsuzujeme to, co pro nás vykonali. ;-)

50 Lily Lily | 1. ledna 2015 v 23:46 | Reagovat

[16]: Nikde a nikdy na světe,ještě nevytvořili (pravý) komunistický stát(režim), tak jak to mysleli Marx a Engels.To je prostě nerealizovatelné.Ať už v té zemi byl tvrdý (krutý) diktátorský režim pod názvem komunistický-který ty odsuzuješ nebo jen socialismus tzn. s lidskou tváří ,nikdy nikdo neměl to samé co ten druhý,vždycky byli lidé co měli víc a lidé co měli míň.A tak to funguje v každém režimu,ať už to je komunistický,kapitalistický ,demokratický,monarchistický apod.Ty se zastáváš komunismu jen proto že chceš udělat svět lepším? Myslím že to jde udělat i jinými způsoby než volit stranu která se zastává zrůdností které se tu děli od roku 1948-1989.Daruj třeba nějaké peníze na UNICEF,běž vyvenčit psa z útulku,pomáhej starým lidem apod. ,jestli chceš změnit svět  k lepšímu.Jen se proboha nezastávej režimu a strany ,která většině lidem udělala ze života peklo nebo přinejmenším trpěli a museli se přetvařovat.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••